TPMS wordt per 1 november 2014 verplicht.
Met ingang van 1 november 2014 moet iedere nieuwe auto beschikken over een TPMS. Dit is een bandenspanningscontrolesysteem wat ervoor zorgt dat u als automobilist constant zicht hebt op de actuele bandenspanning.
Wat is TPMS en hoe werkt het?
TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. Het systeem zorgt ervoor dat u gewaarschuwd wordt wanneer uw band lek is of er om een andere reden een afwijkende bandenspanning wordt gesignaleerd. TPMS is er in twee varianten:
Indirect TPMS
De indirecte versie van TPMS werkt via het ABS remsysteem. Door middel van sensoren wordt gecontroleerd of het aantal omwentelingen van banden onderling gelijk is. Wanneer één van de banden minder afstand aflegt dan de andere banden, wordt er een melding gegenereerd.
Direct TPMS
Het directe systeem werkt door middel van druksensoren die achter het ventiel aan de binnenkant van de velg zijn gemonteerd. Het systeem controleert de werkelijke bandenspanning met de referentiespanning. Wanneer deze gegevens van elkaar afwijken, wordt een melding gegeven
Een TPMS is op zich een goede ontwikkeling, het gaat immers om uw veiligheid. Het belangrijkste voordeel van een direct TPMS is de nauwkeurigheid. Daarnaast geeft dit systeem niet alleen aan dat één van de banden een te lage spanning heeft, maar ook wordt aangegeven om welke band het gaat. Omdat de spanning vergeleken wordt met de referentiespanning, signaleert een direct TPMS het ook wanneer al uw banden wat zachter worden, met een indirect TPMS is dat niet mogelijk.
Of het nu om een indirect of direct TPMS gaat, beide systemen hebben twee belangrijke voordelen. Ze komen uw veiligheid ten goede en hebben een positieve invloed op het brandstofverbruik.